Integritetskränkande

I Sverige är det en mänsklig rättighet att få bli kränkt eller åtminstone förfördelad och därmed bekräftad. Jag känner mig faktiskt nästan kränkt över att aldrig bli riktigt, riktigt kränkt. Visserligen hoppar man på oss vita medelålders hetrosexuella män med jämna mellanrum, men kränkt, nej jag vet inte.

Nu går Svenska Advokatsamfundet (P1) tills storm mot löst framkastade förslag till ett allmänt svenskt DNA-register. De menar att det är djupt integritetskränkande och tar till brösttoner och gör sig både bokstavligt och bildligt till djävulens advokat.

Ett DNA-register som på sikt omfattar alla svenskar tycker jag är ett bra förslag. Börja först med största riskgruppen för grövre brott, män mellan 12 och 57 år, sedan släpper även jag gärna till ett litet blodprov.

Kommentarer
Postat av: Ia Darling

Jag har inte tänkt igenom vad ett omfattande DNAregisters konsekvenser skulle kunna vara, men i skrivande stund tycker även jag att det låter som ett bra förslag. Jag har rent mjöl i påsen!

2008-04-15 @ 09:48:46
URL: http://iadarling.blogg.se
Postat av: Josefin

Det enda negativa är att det kan utnyttjas av fel människor, men annars är det ju hur bra som helst... kan jag tycka iaf

2008-04-15 @ 09:54:36
URL: http://www.jossefinast.com
Postat av: frupalmgren

Haha, själv ligger jag bortom alla möjliga riskzoner. Jag skulle i praktiken kunna begå vilket brott som helst (utom möjligen förskingring på jobbet) utan att bli misstänkt: 34årig kvinna med sambo och barn, boende i Sveriges ordentligaste kommun, universitetsutbildad och inga registrerade avvikande åsikter...Hoho det e bara att köra på.

2008-04-15 @ 09:58:54
URL: http://frupalmgrenherrandersson.blogg.se
Postat av: Anders

Till Fru Palmgren
Var inte så säker, att besöka denna bloggsida kan vara en försvårande omständighet.

2008-04-15 @ 11:05:27
Postat av: Arne

Josefin, vilka "fel människor" är det som ska utnyttja registret? Det är inte så himla lätt at läsa av ett DNA-prov.

Jag lämnar gärna ett bidrag också, fast jag int egillar nålar och sjukhus.
Men att Advokatsamfundet protesterar är väntat, de får ju svårare att befria sina kriminella vänner. Tala om egenintresse...

2008-04-28 @ 21:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0