Nöjda bönder

Skånska bönder trivs till hundra procent med sitt yrkesval enligt Lantbruksbarometern (Land). Det kanske till en viss del beror på att de tillsammans med övriga bönder i Götalands bästa slättbygder inhöstar de högsta skördarna och som grädde på moset även de högsta gårdsstöden i Sverige för att vara konkurrenskraftiga. Därtill kommer att de tack vare god arrondering och övriga goda förutsättningar har lägst brukningskostnader.  Allt detta sammantaget bidrar till att de fullt logiskt har högst jordränta och åkerpriser, vilket borde göra åtminstone några av dem lite mindre nöjda.

Holländarna och danskarna har ännu lite bättre förutsättningar och följdriktigt lite högre EU-bidrag. Något av moment 22 som är svårt att vilja ta sig ur.

Kommentarer
Postat av: Arne

Jag är en av de utfrågade i Lantbruksbarometern, fast jag bor i Blekinge. Där var det 96% som trivdes med att vara bonde så antagligen var jag en ende som svarade att jag inte trivs i det länet... Blekinge är ju ett litet län så det var nog inte mer än 25 deltagare härifrån...

Med tanke på hur bönder gnäller om hur dåligt allt är förvånas man över att så många är så nöjda och har sådan framtidstro. Gnäller man för att "det så ska vara" eller är det ett sätt att lätta på trycket?

2008-04-27 @ 21:14:04
Postat av: Anders

Jag kan hålla med dig att undersökningen visar ett allt för glättigt resultat för att vara riktigt trovädig. Som man ropar får man svar!

2008-04-27 @ 22:54:33
URL: http://www.tryserumgardar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0