Vem f-n är Evert Taube?

Sifo har gjort en undersökning bland ungdom och s.k. yngre vuxna mellan 15-24 år (P1), vilken visar att 89 % av dessa inte har en aning om vem nationalskalden Evert Taube var.

Det förvånar mig inte, skolan har kapitulerat och senast jag hörde något av hans musik spelas på radion var visst ett sommarprogram 2005. Det är bara för oss gamla människofossil att inse att det är digniteter i stil med Britney Spears och Håkan Hellström som istället har blivit en del av vårt kulturarv.

Kommentarer
Postat av: Anna Norin

Kära Anders,
Du är en på alla sätt duktig, intellektuell och allmänbildad människa; MEN när du jämför Håkan Hellström med Britney Spears begår du ett stort misstag och visar tecken bristande omdöme. Att Håkan Hellström är/kommer att bli en del av vårt kulturarv är enbart av godo. Hellström kan ses som räddningen vad gäller bevarandet av Taube och liknade vistradition i Sverige. Håkan Hellström har har själv gjort tolkningar av storheter som Taube, Adolphsson, Mats Paulson m. fl. och genom Hellströms populäritet kommer på så sätt även en bred och ung publik i kontakt med tidigarenämnda storheter. Dessutom sa Hellström i en intervju för inte så länge sedan att hans största inspirationskälla är just Taube, och att Taube är den största viskonstnären av dem alla. När reportern sedan frågade varför han tycker det svarade han att Sverige måste vara på väg utför om han behöver motivera varför.
Mer Hellström åt folket!!

Hälsningar den ömma modern

2008-04-28 @ 11:40:36
Postat av: Anders

Hej Anna
Musik är inte det område jag behärskar bäst, men jag vet faktiskt att Hellström gillar Taube och att han fått något Taubepris. Jag jämförde honom inte med Britney utan ville istället visa bredden på det nya kulturarvet och förlitar mig i övrigt på omdömen som jag hör här i familjen från de som begriper saken bättre, men jag får kanske tänka om.

2008-04-28 @ 23:28:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0