En mardröm

I natt hade jag en så otäck mardröm. Jag drömde att tre flickor ur pastor Greens armé med hårknut och klädda i säck och aska gjorde ett TV-program där de skulle skildra Sverige av i dag. De vaktade på guds ord och sin moral till den grad att de vägrade att hälsa på och att ta bögar och flator, ogudaktiga hundturkar och andra barbarer i hand.

Det var riktigt skrämmande och jag vaknade kallsvettig från min mardröm på fuktiga lakan. Jag kanske sysslar för mycket med stridslystna biskopar, oheliga helgon och falska klerker i den mörka vidskepliga medeltiden just nu?

Kommentarer
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Hemskt. Mycket hemskt. Tur att sånt inte händer i verkligheten...

2008-11-04 @ 20:08:43
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: Henrik Månsson

Hej, jag heter Henrik Månsson och läser till journalist på Göteborgs Universitet. Jag och två av mina klasskamrater gör ett projektarbete om mediebilden av bönder i Sverige. Som en del i projektet tänkte vi undersöka vad bloggbönderna har för uppfattning om mediebilden av bönder. I er egenskap som bloggare är ni ju till och med bidragare till mediebilden av bönder och har säkert en del åsikter om det hela.

Projektarbetet kommer att publiceras bland andra arbeten på institutionens hemsida www.jmg.gu.se.



Vi har gjort ett formulär med 3 korta frågor som ni får besvara hur omfattande ni själva vill. Om ni inte vill vara med i studien så går det bra att avböja, annars hoppas vi på ett mailsvar inom en vecka. Vill ni svara på frågorna anonymt eller utan att bli citerade så får ni göra det, men då kan vi kanske inte använda materialet. Vill ni veta mer om studien så är det bara att skicka ett mail. Om ni svarar på frågorna så kommer jag att låta er veta hur det gick och skicka den färdiga produkten till er.



1. Vilken bild av bönder tror du att icke-bönder fått genom allmän media (d.v.s. inte branschmedia som t.ex. ATL) de senaste 10 åren?

2. Har mediebilden förändrats över tid?

2. Om du tror att mediebilden skiljer sig från verkligheten, på vilket sätt skiljer den sig då?

3. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat icke-bönder (allmänheten)?

4. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat bönderna själva?

5. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat relationen mellan icke-bönder och bönder?





Vi är djupt tacksamma för ert deltagande och hoppas ni vill bredda vår förståelse för bonden i media.



Henrik Månsson, Lisa Räng, Anna Gregerstam Nilsson

Mail: [email protected]

2008-11-06 @ 18:08:09
Postat av: Anders

Henka och Co var ett inovativt och härligt gäng. Deras formulär med tre korta frågor består av sex frågor. Det beror väl på den här nya skolan som vi ädre aldrig har fått tagit del av.



Men vad gör det. Jag kommer att svara om jag inte glömmer bort det. Det är ju 6 november och Gustav Adolfdagen idag och man skall väl ut på fackeltåg ikväll.

2008-11-06 @ 19:03:25
URL: http://www.tryserumgardar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0