Som smör i solsken

Boklagret smälter ner som smör i solsken fastän det mest är regn. Hovförvaltningen sålde ut första leveransen till Gripsholms slott på en vecka. Ny leverans väntar, visserligen inte så stor,  kanske har kungen problem med likviditeten, vad vet jag.

I Sörmland säljs böckerna även på det gamla gripgodset Nynäs utanför Nyköping, som numera innehas av landstinget Sörmland och Nationalmuseum. Där levererade jag böckerna i egen hög person i helgen och jag blev överraskad av alla människor som väntade där så tålmodig på slottsbacken. Snyggt klädda var de också dagen till ära, lång klänning och kavaj och en och annan frack och hög hatt såg jag också.



Nynäs hade under 1300- och 1400-talet samma ägare som Vinäs i Tjust, dvs äldre och yngre Gripsläkten. Men även i slutet av 1800-talet och fram till 1918 hade gårdarna samma ägare. Då hette de Gripenstedt.

Ett minne från denna personunion under gripenstedtarna hittade jag i en källarskrubb i Nynäs slott. Där stod en präktig vällingklocka i malm, som tidigare hängt på Eds bruk, en domän under Vinäs, och vilken klocka lät gjutas i Norrköping 1767 på uppdrag av dåvarande brukspatonen Wolter Peterson på Ed.

Kanske dags att återbörda klenoden till Tjustbygden?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0