HELA SVERIGE PARTIET

 
 

HELA SVERIGE-PARTIET

 

Redan 1988 lekte jag med tanken att starta ett renodlat landsbygdsparti, som då väckte en hel del uppmärksamhet i press och radio. Men tiden var då ännu inte mogen och mycket vatten har runnit under broarna sedan den tiden. Nu har vi ett annat samhälle och ingen kan väl ärligt påstå att landsbygden har varit vinnare. Lite senare bildades organisationen Hela Sverige skall leva, som har samlat många goda krafter och goda idéer, men som inte har lyckats åstadkomma särskilt mycket.

 

Men min ambition har aldrig varit helt hjärndöd, utan bevarats ganska intakt men mer eller mindre nedkyld. Ibland har dock händelser kommit i min väg som gjort mig beredd att åter öppna locket till frysboxen. Nu senast var det ett par händelser förra veckan som fick mig att lyfta på stjärten från sofflocket.

 

I ett radioprogram var det en person som var upprörd över att alla tongivande journalister i radio och TV samt press kommer från Stockholms innerstad, företrädesvis från Söder, och få från förorterna. Men längre bort räckte inte omtanken, ingen upprördhet där över att övriga Sverige nästan saknar representation.

 

Ett par dagar senare satt gamle LO-bossen Stig Malm i nyhetspanelens TV-soffa och raljerade över tokiga riksdagsmän från vårt avlånga land som satt på ”en stubbe i skogen” och skrev knasiga motioner om stort och smått, ivrigt påhejad av övriga fnittriga 08:or, programledare och paneldeltagare.

 

Idag visar tidningen Land i en undersökning att ingen i regeringen kommer från varken västra Sverige eller från norr om Stockholm. Hela 90 % procent av Sveriges yta saknar representation i landets högsta verkställande organ.  Könskvotering gäller slaviskt, men geografisk spridning kvittar visst lika.

 

Slikt får mina livsandar att vakna och jag kommer seriöst att arbeta för bildandet av ett landsbygdsparti under förutsättning att vissa villkor uppfylls: Att vi kan samla flera små redan existerande landsbygdspartier under en hatt samt få till stånd ett tekniskt valsamarbete inför kommande riksdagsval med något eller några av småpartierna utanför riksdagen eller med något av de minsta riksdagspartierna som ”hänger på gärdsgårn”.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0