Sjöodjur

Det är allom bekant att man i sjön Vindommen har siktat ett stort otäckt sjöodjur, ännu odöpt, som gång på gång gäckat forskare och vetenskapsmän som vid upprepade tillfällen med avancerad avlyssningsutrustning försökt komma i närkontakt.

Nu i veckan infångades, om inte det gamla sjöodjuret så troligen dess kalv, av min gårdsfiskare Gunnar i Fiskartorpet. Som bilden visar fick odjuret sågas upp i fyra lika delar för att bli hanterbart och anpassat till lika många storkok i bykkaret. Skulle detta visa sig inte vara ändamålsenligt kommer det samma att malas i köttkvarn till kalvfärs.



Vårstädning

I dag har vi städat pickupen och låtit tvätta den samma, en årligt återkommande ritual inför den nödtvugna bilbesiktningen. Under golvmattorna hittade vi vårvete som nästan var i färd med att gå i ax.

Nästa år skall vi nog satsa på tidigpotatis. Tänk att kunna skörda potatis redan till pingst!

Förr var det ryssen

För skrämde man folk med ryssen. När jag var barn så skrämde man mig med att Tage Erlander skulle komma och ta mig om jag inte var snäll och var det riktigt allvarligt skulle han ha Sträng med sig.  Numera är vi så upplysta så nu krävs det tyngre artilleri. Är det inte galna kosjukan eller fågelinfluensan så är det klimathotet. Nu senast är det svininfluensan som skall göra processen kort med oss.

Vad är detta?

Kanske ett ämne för årets vårtal? Min inspiration är för tillfället inte på topp, men fem i tolv onsdag natt kommer det nog att fungera, det brukar det göra. Lite klimat och influensa uppblandat med kesande kalvar och svällande knoppar kommer att bli en fin brygd.

Alltså välkomna att fira Valborgsmäss här i Skrickerum med eld (om vädrert tillåter), sång och raketer och ett vårtal som griper tag i männiksors sinnen!

ÄNTLIGEN

Äntligen är det bebådade fullbordat. Jag har i mer än nio månader burit på min livsfrukt med såväl förhoppningar som tvivel, men nu idag har jag med limousine hämtat hem ett välskapt kärleksbarn med 270 sidor inom hårda pärmar.

Vetenskapsradion Historia

Programmet Vetenskapradion Historia på P1 på torsdagarna är ett intressant inslag för alla som älskar historia, arkeologi och andra sköna konster. Man lyckas där alltid spåra upp aktuella och tankeväckande ämnen, och nu har man på något vis hittat en egocentrisk skogsbonde i Småland, som med sin penna i en bok behandlat en medeltida potentat med samma precision och finess som han vanligtvis hanterar sin motorsåg.

Håll därför öronen öppna och hörapparaterna påslagna de närmaste veckorna så att ni inte missar några guldkorn!

Schymanskan har rätt

Gudrun har nog rätt; det är en gammal unken strukturell könsmaktsordning som i mycket styr och ställer i samhälle och i människors huvuden fortfarande.

Hur skall man annars förutom genus förklara att den förhärdade återfallsförbryterskan, f.d. hallicken och heroinisten Annika Östberg efter många års böner och åthävor hemtats "hem" med ett chartrat plan som en popartist eller ett statsöverhuvud. Hade en liknande cirkus varit möjlig eller ens tänkbar om huvudpersonen inte varit en blond kvinna, utan istället hetat Clark, Tony eller Jackie? Nej självklart inte.

Men i gällande strukturella könsamaktsordning är kvinnorna veka offer, som knappast ens är kapabla till våld eller ondska. Vetenskapliga undersökningar visar således att kvinnor regelmässigt döms till lindrigare straff än män där omständigherna i övrigt är likartade. Så, stå på dig Gudrun!

Att Sverige sedan är det enda landet på jordklotet som enligt många har en rättskipning värd namnet är en annan historia. Det får vi avspisa en annan gång.

Påskkärringar

Så här vackra påskkärringar har vi i Skrickerum. Det är väl inte underligt att man trivs!



Glad Påsk med förhinder

Jag har inte hört något kackel om fågelinfluensa eller kolesterolägg eller dylikt nu till påsk i år, så jag tvekade ett tag, kanske är allt inställt, besparingstider, kyrkan i kris, klimatkrisen och sånt?

Men så fick jag höra en "nyhet" på radion och all min tvekan var som bortblåst. Det blir påsk i år också, ty de berättade om barn- och slavarbete på kakaoplantagen i Västafrika och all den  moraliska skuld som kan tänkas rymmas i ett enda litet påskägg.

Ordningen är återställd, det blir påsk och påskägg i år också, och nu blev jag lite glad igen. Men bara lite för jag tänker också på den stackars utrotningshotade ålen som tronar på silverbrickan mitt påskbordet.

GLAD PÅSK!

Ofrivillig tystnad p g a urkalkning

Det har varit lite lugnt på denna sida sista tiden, vilket beror på att jag varit lite krasslig och ledsen. På ett av mina pass i biobränsleskogen råkade jag halka på ett berg med vitmossa, och för att inte såga upp bröstbenet höll jag motorsågen ifrån mig och mötte istället berget med bröstkorgen. Jag knäckte väl ett eller annat revben efter vad som vederfaras.

Det är ju inte första resan, det brukar bli ett par revben vartannat år. Jag är väl urkalkad i skelettet kan jag tro. Man blir ju det efter många barnsbörder sägs det. Jag har ju fyra söner och det har väl satt sina spår!

Billyft i Söderköping

- Vi har tänkt om, säger Rune Pettersson som är Vägverkets projektledare för den planerad E22-förbifarten i Söderköping, i en exklusiv intervju med webbredaktören.

Vägverket har synat en båtlyfts kapacitet, som inte går att trimma till mer än högst 80 båtar per dygn. Vid högsäsong behövs dock en kapacitet om minst 100 flytfartyg per fraktdygn, varför Vägverket istället förordar en billyft, som tillåter obegränsat antal båtar.

Det tyska konsultbolaget Krebs & Kiefer gör nu detaljstudier för en billyft , som kommer att ställa sig betydligt billigare än en båtlyft, 180 respektive 220 miljoner. Dock kommer den inte att kunna ta lastbilar över 22 meter, vilka istället kommer att hänvisas till färjeförbindelserna över Slätbaken och Bråviken, vilket kommer att förkorta sträckan Kalmar - Stockholm betydligt.

Varför bygger Vägverket inte ytterligare en öppningsbar bro några hundra meter från den nuvarande, så att trafiken kan alternera över dessa två broar utan störande stopp? På detta svarar Pune Pettersson, att broalternativet är för billigt, blott 41 miljoner, och ger för få arbetstillfällen. - Vad vi behöver i dessa svåra tider är ett stort byggprojekt som blir ett lyft för hela bilsverige och genererar välstånd samt sätter Söderköping på kartan, säger en nöjd projektledare.


RSS 2.0