Förklara det den som kan

Jag inleder det nya året med att sitta och filosofera lite här på min studiekammare över stort och smått.

Genom femtio år av genealogisk och lokalhistorisk forskning har jag lärt mig en del. Jag vet att olika namn pekar i olika riktningar. De s.k. -son-namnen var förr företrädesvis förbehållna allmogen, heraldiska inslag antyder adel och ändelser på -ius och -ander antyder att det kan finnas en studerad karl i förgången tid. Namnelement på berg och -borg brukar peka i borglig riktning och korta snärtiga namn som beskriver egenskaper brukar vara gamla soldatnamn.

Men nu på senare år har det dykt upp en nytt samband som jag rakt inte kan begripa. Nämligen att dömda eller misstänkta svenska krigsförbrytare och terrorister ofta har så svårstavade namn. Förklara det den som kan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0