Storviltjakt i Uknadalen

I helgen har den största händelsen sedan greve Adolf Stackelbergs väckelsemöten under sent 1800-tal tilldragit sig i Uknadalen. Det handlar om storviltjakt med 70 jägare,  20 blodtörstiga hundar, 20 såtar, 200 utmärkta pass, ålderdomliga ritualer, mycket glögg och ärtsoppa och 17 nedlagda vildsvin.

Jakten blev således en stor framgång, inte minst en stor personlig triumf för mig personligen som med ett välriktat skott på 8 meters håll avlivade den frustande galten med fara för eget liv och egendom.

Eftersom det för mig och ytterligare några storviltjägare var det första svinet som föll för våra kulor, skulle vi vid dagens slut genomgå den oundvikliga invigningsriten enligt centraleuropeisk plägsed. Med upphöjd ändalykt och med händerna på grisen samt inramad av granris och flammande eldar fick jag med stor tålighet utstå tre hårda piskrapp av greve  Wolter Louis Stackelberg. Det första för S:t Hubertus, det andra för kvinnan där hemma som håller maten varm och det tredje rappet för Gud fader själv. Se gärna en vacker och dekorativ bild från ritualen på min hemsida under fliken AKTUELLT.

Jakten går vidare idag på nya jungfruliga jaktmarker, men jag måste tyvärr avböja deltagande då jag idag istället måste uppdatera min blogg. Resultatet från dagens jakt emottages därför tacksamt på denna sida.


Tillägg den 2/12
Jag har nu fått mig rapporterat att dag 2 utvecklade sig inte lika lyckosamt, det blev 0 fällda grisar. Det kan bero på två saker. Dels var ju inte jag deltagande och dels avblåstes jakten redan kl. 11.00 f.m., för det hade kommit in riktigt stora hornbärande djur i dreven istället.

Kommentarer
Postat av: Wolter Stackelberg

Anders,

Av en händelse kom jag på din blogg. Jakten var ju ett propagandanummer för jaktligt samarbete, vidsvinet och jakten i sig. Så här ska det gå till - det gör vi om.

Kul att du var med. Jag visste inte att det var sådan dramatik bakom din första gris - att liv och egendom stod på spel menar jag. Sådana här händelser håller ungdomen i en vid liv!

Wolter

2008-12-08 @ 08:32:05
Postat av: Anders

Tack för senast Wolter. Det var verkligen välordnat och trevligt och har man då själv god jaktlycka blir ju dagen inte sämre.

2008-12-09 @ 09:23:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0