Billyft i Söderköping

- Vi har tänkt om, säger Rune Pettersson som är Vägverkets projektledare för den planerad E22-förbifarten i Söderköping, i en exklusiv intervju med webbredaktören.

Vägverket har synat en båtlyfts kapacitet, som inte går att trimma till mer än högst 80 båtar per dygn. Vid högsäsong behövs dock en kapacitet om minst 100 flytfartyg per fraktdygn, varför Vägverket istället förordar en billyft, som tillåter obegränsat antal båtar.

Det tyska konsultbolaget Krebs & Kiefer gör nu detaljstudier för en billyft , som kommer att ställa sig betydligt billigare än en båtlyft, 180 respektive 220 miljoner. Dock kommer den inte att kunna ta lastbilar över 22 meter, vilka istället kommer att hänvisas till färjeförbindelserna över Slätbaken och Bråviken, vilket kommer att förkorta sträckan Kalmar - Stockholm betydligt.

Varför bygger Vägverket inte ytterligare en öppningsbar bro några hundra meter från den nuvarande, så att trafiken kan alternera över dessa två broar utan störande stopp? På detta svarar Pune Pettersson, att broalternativet är för billigt, blott 41 miljoner, och ger för få arbetstillfällen. - Vad vi behöver i dessa svåra tider är ett stort byggprojekt som blir ett lyft för hela bilsverige och genererar välstånd samt sätter Söderköping på kartan, säger en nöjd projektledare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0