Bra för Sverige men dåligt för min plånbok?

Alliansens överenskommelse i energifrågan slog ner som en bomb, åtminstone för mig, och kommer att ställa till problem för Mona och hennes röd-gröna systrar och bröder. Ett smart drag, om inte översmart, kan tyckas när läget är så cementerat i två block. Jag har tidigare räknat ut Alliansen vid nästa val, men nu vete katten.

De nya kärnkraftsverken kan vara mångdubbelt större än de tio som skall ersättas, och det kommer att bädda för ett elöverskott och troligen sjunkande elpriser, allt annat lika. Bra för den elintensiva industrin och för folkhushållet, men för min pånbok som vindkraftsägare?

Troligen kommer de storskaliga elproducenternas intresse för att storsatsa i förnyelsebar energi att svalna. Mycket mindre bekymmer att uppföra ny kärnkraft vid befintliga anläggningar, än att bygga tusentals vindsnurror över hela landet och konfronteras med tiotusentals åsikter och oro för förfulning, buller, skuggor, fågelliv m.m.

Som tur är har jag redan spridit mina ägg i flera korgar, så att det inte blir omelett av allt sammans, och har sedan något år tillbaka även investerat i en kärnkraftsfond (Relax uran) inkluderande uranbrytning och annan otäckshet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0