Bockgård träffar Hornpär

Nu har jag smält intrycken från våra dagar i Nordtyskland med bl.a. den gamla svenska provinsen Vorpommern, härliga böljande sädesfält så långt ögat såg. Att svenskarna bytte bort detta feta land till danskarna mot Norge 1814 kan jag rakt ej förstå.

I Lübeck träffade jag på en själsfrände. Det var Hornpär som satt på en bänk och visade bockfoten. Det blev själarnas förening och en storkram.



I klostret i Doberan stötte jag på en annan gammal bekant. Det var den svenske kungen Albrekt av Mecklenburg, drotsens antagonist, som där bredvid sin husfru med fötterna vilande på ett lejon sov den eviga vilan, men ändå rosig om kinderna och rätt väl behållen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0