Fredspris

Fredspriset som delades ut till en tom stol i Oslo var historiskt. Något liknande har bara hänt en gång tidigare, och den gången var det Hitler som höll pristagaren i säkert förvar i ett koncentrationsläger. Lin Xiaobo som skulle ha suttit på stolen denna gång sitter nu i flerårigt fängsligt förvar i Kina.

18 tvivelaktiga stater med Kuba och Iran i spetsen har skiljts ut sig och vägrat att skicka någon representant till Nobelprisutdelningen i Oslo. Bra så långt, då kan man skilja agnarna från vetet. Nästa gång kan det ju vara de som drabbas.

Kina har i dagarna instiftat ett eget alternativt fredspris, som tilldelades en kines, Taiwans f.d vice premierminister Lien Chan. Denna vägrade dock ställa upp på detta jippo, och diplomet och en packe pengar delades istället ut till ett sexårigt flickebarn.

De kinesiska kommunistpamparnas reaktion är så omogen och pubertal så jag saknar ord. Därför får jag sluta mitt inlägg här. Jag kan slutligen bara konstatera att hela spektaklet inte laddar det kinesiska personbilmärket Volvo med särskilt mycket mer prestige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0