Tredje statsmakten

Jag har en längre tid gått och smakat på idén att min nästa bok, en skandalbok, skall handla om tredje statsmakten -media, och den sista veckans händelse har inte gjort mig mindre sugen.

Alltså skrönan om innebandygossen som i endast gymnastikbyxor och linne ute i kylan blev frånåkt av sin coachande far, därför att ättelägget hade spelat för dåligt. Historien luktade tvivelaktig på långt håll liksom en tidigare historia i media om cyklisten i Småland som fått böta för att han överskridit gällande hastighetsbegränsning - 50 km per timme.

Men media kände ingen tveksam lukt och svalde hela historein med hull och hår utan att kontrollera fakta. Det kunde ju ha förstört en bra historia.

Jag har personlig erfarenhet av hur en bra historia kan kan spridas. För några år sedan bloggade jag och överdrev kraftigt hur jag räddat livet på en kalv genom mun mot munmetoden. Dagen därpå ringde en journalist från Expressen och ville ha mer detaljer om händelsen, vilket jag i detta fall lyckligtvis kunde avstyra.

Kommentarer
Postat av: Tove Lifvendahl

Du borde skriva boken - det är en viktig iakttagelse, men måste också sättas i sin symbios med oss medborgare, som efterfrågar och "går igång" på de felaktiga nyheterna. SJ-konduktören som slängde flickan av tåget, är för övrigt en annan sådan felaktigt återgiven berättelse.

2012-03-23 @ 19:20:49
URL: http://www.lifvendahl.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0